Felhígul bizonyos használtautó-típusok kínálata a piacon, miután az Euro V-nél rosszabb környezetvédelmi besorolású autókkal már nem lehet taxizni 2018-tól. A sárga fóliázás miatt korukat meghazudtolóan szép fényezésű autók azt kiabálhatják a kereskedőnek: Tekerd vissza az órám! Mutatjuk, mire kell figyelni.
Ütemesen fiatalodik a budapesti taxiállomány idén, miután 2018-tól csak elektromos, hibrid, illetve Euro V, vagy annál újabb autóval lehet fuvarozni.
Nagy dobás készül a magyar használtautó-piacon
Szűk egy hónappal ezelőtt a Budapest Taxi becslése szerint még több mint 1150 autóra várt leszerelés. Metál Zolán, az Országos Taxis Szövetség elnöke lapunkat arról tájékoztatta, a kocsik cseréje olyan gyors ütemű, hogy mostanra már csak 800-900 taxiengedéllyel rendelkező autót kell lecserélni.
Ebből egyrészt az következik, hogy Budapest akár meg is úszhatja a nagy taxis hiányt 2018-ban, másfelől viszont az, hogy a használtautó-piacot elárasztják a volt taxik.
Ha egy autó taxi volt, az nem pusztán azt jelenti, hogy sokat futott és esetleg gyorsan mentek át vele a fekvőrendőrökön. Csak néhány problémát említünk, amely a különleges igénybevételből fakadhat:
- Ezeket a kocsikat zömmel városban használták, rengeteg indulással, megállással, dugóban araszolással.
- Az ajtaját sokkal többször nyitották ki, mint egy átlag kocsiét, amely miatt a rögzítés és a zárszerkezet sem biztos, hogy a legjobb.
- Ki tudja mennyire kímélték a belterét, mennyi kárpittisztításon esett át?
- Az ülések sem a szokványos igénybevételnek voltak kitéve, nem csak a huzatuk lehet kopott, de a tömés is megsínyli a napi több tucat ki- és beszállást.
Még ha valaki rendesen karbantartotta a kocsiját, ezeket az autókat – az előélet ismeretében – nagyon nehéz eladni, vagy csak fillérekét. Ezt egyébként a taxisok is tudják, ezért – Metál Zoltán szerint – lesznek, akik majd családon belül értékesítik az autókat. Egy részük azonban az elmúlt hónapokban már rázúdult a piacra, a java pedig ősszel jön.